Корисні посилання

Архів

Профілактика суїцидальної поведінки дітей підліткового віку

Для України проблема суїцидів – більш ніж актуальна. Статистичні дані дають нам жахливі числа про прояви суїцидальної поведінки саме серед дітей, підлітків та молоді.

В Україні здійснюється на рік 34,5 дитячих самогубства на 100 тис. населення. Поряд з тим, майже 85% підлітків хоч раз у житті думали про самогубство, хоча насправді ніхто з цих дітей не хоче вмирати, просто для дитини думки про самогубство – часто єдиний спосіб звернути на себе увагу батьків, крик про допомогу.

У 80% випадків причиною суїциду серед дітей та підлітків виступають стосунки з близькими, проблеми, що пов’язані із стосунками з батьками. Інші причини суїцидальної поведінки:

- конфлікти з однолітками;

- проблеми з особами протилежної статі;

- труднощі пов’язані зі школою та навчанням;

- страх перед кримінальною відповідальністю;

- випадки сексуального насильства;

- смерть товаришів та родичів

Також однією з причин суїциду дітей та підлітків виступає інтернет. Жахливим є те, що в Україні присутні так звані «групи смерті», адміністратори яких доводять дітей та підлітків до самогубства. У ті хвилини, коли батьки нічого не підозрюють, їх дитина може обирати у соціальних мережах квести в так званих «групах смерті».

Основні ознаки суїцидальної поведінки:

  • втрата інтересу до звичних видів діяльності та навчання, як результат погіршення успішності;
  • незвичне зниження активності, нездатність до вольових зусиль;
  • погана поведінка у навчальному закладі;
  • незрозумілі дії або такі, що часто повторюються (зникнення з дому і прогули у навчальному закладі);
  • інциденти із залученням правоохоронних органів;
  • будь які раптові зміни у поведінці і настроях;
  • нехтування своїм зовнішнім видом;
  • прощання, розмови та жарти про бажання померти;
  • повільна, маловиразна мова;
  • безпорадність та безнадійність;
  • присутність переживання горя, надмірні побоювання або страхи, почуття провини чи відчуття невдачі, поразки;
  • неуважність та розгубленість;
  • страх невдачі, почуття неповноцінності, негативна самооцінка;
  • агресивна поведінка, надмірна самокритичність;
  • порушення сну, зміна апетиту або ваги

Рекомендації для профілактики суїцидальної поведінки.

Шановні батьки, не нехтуйте суїцидальні висловлювання, адже краще перестрахуватися, ніж недооцінитиризик суїциду. Спілкування з потенційним суїцидентом слід побудувати за таким приблизно планом:

  1. Висловлюйте свою зацікавленість, особистістю і її долею.
  2. Ставте запитання прямо, щиро і спокійно, використовуйте техніку активного слухання.
  3. З’ясуйте, наскільки сформований чіткий образ подальших суїцидальниї дій. Пам’ятайте, що докладніший план, то більша ймовірність його реалізації.
  4. Спробуйте з’ясувати причини та умови формування суїцидальних намірів. Не примушуйте співрозмовника говорити про них, якщо розповідь для нього занадто важка.
  5. Спонукайте виразити свої почуття у зв’язку з проблемною сферою.
  6. Запитайте, чи доводилося йому розповідати комусь про те, що він говорить зараз. Це запитання допоможе підштовхнути співрозмовника до думки, що можливо, головна його проблема у соціальній ізоляції.

Отже, на сучасному етапі розвитку суспільства ми можемо спостерігати багато чинників, які впливають на виникнення суїцидальних тенденцій серед дітей, підлітків та молоді. Тому важливим аспектом є створення атмосфери високої духовності, поваги до особистості та внутрішнього світу.

Зокрема, діти повинні відчувати турботу і потрібність як рідним, так і соціуму в цілому. Адже ні ода людина не хоче померти, вона хоче лише втекти від деяких обставин, які вважає нестерпними.

Батькам потрібно демонструвати свою любов дітям, підтримувати їх самостійні прагнення та суворо не судити, адже саме це веде до підвищення самооцінки, особистісного зростання та успішності власної життєдіяльності.

Коли людина залишається наодинці зі своєю проблемою, то проблема здається надмірно великою і нерозв’язною. Зважаючи на загрозу кризового психоемоційного стану для будь-якої дитини у сучасному егоцентричному й агресивному світі, слід своєчасно вжити належні заходи, щоб запобігти фатальним наслідкам.

Шкідливі звички

Харківський міський Центр соціальних служб «Довіра» надає поради батькам як розпізнати й запобігти шкідливі звички у підлітків.

Будь - яка звичка з’являється не випадково. В основі її покладено механізм підживлення. Звички - це автоматизовані дії, які виявляються незалежно від бажань людини. Якщо звичка отримала неодноразове позитивне підживлення, то вона закріплюється і позбавитись її буде важко. Проблему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педагоги, зі шкідливими звичками дітей борються і батьки.

Чому підлітки починають палити, вживати алкоголь?

  1. Бажання походити на своїх друзів, знайомих, відповідати своїй групі однолітків.
  2. Бажання відчути нові приємні відчуття, про які так багато розповідають знайомі.
  3. Цікавість, прагнення випробувати себе у новій, майже екстремальній ситуації.
  4. Вплив авторитетної для підлітка людини.
  5. Прагнення забутися, розслабитися, зняти напруженість, неприємні відчуття.
  6. Прагнення демонстративного протесту.

Чи варто обговорювати з дитиною проблему шкідливих звичок?

Існує дві головні причини, через які батьки ухиляються від розмов з дитиною про тютюн та алкоголь:

  1. Батьки вважають, що не мають права говорити про це, адже самі палять або вживають алкоголь;
  2. Батьки не вважають за необхідне торкатись цієї проблеми, тому що самі не палять і не вживають алкоголь і гадають, що їхнього прикладу для дитини достатньо.

Проте, на практиці буває і так, що позитивна атмосфера в родині сама по собі не виховує у дитині протидію зовнішньому впливу. Тож і в цьому випадку підлітку потрібна батьківська порада.

Що ж допоможе дитині протистояти біді?

  • внутрішній самоконтроль і визначення життєвої мети;
  • любов до батьків, бажання бути поряд з ними;
  • можливість активної участі в суспільному житті (відвідування гуртків, спортивних секцій тощо);
  • бажання вчитися, успіхи в навчанні;
  • визнання і заохочування з боку оточуючих.

Як дізнатися, що дитина щось  вживає?

Багато батьків побоюються того, що їхня дитина робить чимало небезпечних речей, а вони про це не підозрюють. Батьки мають обов’язково звернути увагу на такі зміни у поведінці дитини:

  • Раптова зміна друзів.
  • Різке погіршення поведінки.
  • Зміна у харчуванні, смакових звичках.
  • Випадки забудькуваті, недоладної мови.
  • Різкі зміни настрою.
  • Повна втрата попередніх інтересів.
  • Раптові порушення координації рухів.
  • Часте згадування наркотиків, алкоголю під час жартів та розмов.
  • На фоні повного здоров’я - розширені зіниці, почервонілі очі, кашель, нежить, блювання.

Поради щодо встановлення довіри між підлітком і дорослими у кризовий для них період:

  • Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб він зрозумів, що не байдужий вам і ви готові зрозуміти і прийняти його.
  • Запропонуйте свою підтримку та допомогу.
  • Поцікавтеся, що зараз найбільше його турбує.
  • Упевнено спілкуйтеся з дитиною.
  • У спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які сприятимуть розвитку контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
  • У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний як особистість.
  • Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте дитину на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру у нього.
  • Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці вашої дитини.

Анкета для батьків

1. Дитина регулярно займається фізкультурою (спортивна секція, вправи, гімнастика).

1. Моя дитина займається фізкультурою рідко і без задоволення.

2. У вихідні дні ви з дитиною буваєте за містом, на природі.     

2. Для спільних прогулянок не вистачає часу.

3. Дитина їсть у помірних кількостях, із задоволенням, і все, що запропонують.

 3. У дитини проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково).

4. Дитина засинає вчасно, просинається легко.

4. Дитина не хоче лягати спати і просинається з труднощами.        

5. Дитина одержує задоволення від комфорту і затишку в домі. 

5. Дитина байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя

6. Дитині подобається носити красивий одяг.   

 6. Дитині байдуже, як і в що вона одягнута.

7. Дитина сама просить поміняти брудний одяг.

7. Може одягнути брудний одяг, не проявляє ініціативи в тому, щоби поміняти одяг

Усе, що зліва, більше відповідає потребам дитини. Якщо у якійсь сфері справа відмічено 2-3 висловлювання, на це слід звернути увагу батькам.

Записів з 1 по 2Всього: 2